luni, 13 septembrie 2010
Comorile din pivniţele oamenilor de afaceri: sticlele de vin de colecţie, evaluate la sute de mii de euro
"Vinurile pentru moldoveni sunt mai mult decât produs şi consumare, sunt un mod de viaţă şi cultură. În acelaşi timp, o colecţie de vinuri este şi o investiţie care, de ce nu, în timp poate creşte în valoare", spune Ion Sturza, fostul director general adjunct al Rompetrol.
Sturza a părăsit grupul, o afacere de 7 miliarde de dolari cu peste 9.000 de angajaţi, în septembrie anul trecut, anunţând la scurt timp că vrea să aloce 30 de milioane de euro din banii proprii într-un fond de investiţii.
Dacă pentru fostul manager de la Rompetrol vinurile de colecţie sunt şi o investiţie, un business, pentru alţii acestea reprezintă doar un hobby, însă cert este că din ce în ce mai mulţi oameni de afaceri sau manageri sunt dispuşi să cheltuiască mii de euro pe sticle de vin "doar pentru cunoscători".
Simbol al unui anumit statut social, vinul de colecţie se află şi în pivniţele bancherilor care însă evită să vorbească despre acestea, al antreprenorilor care investesc în vin şi al unor oameni care nu au nicio legătură cu domeniul.
"Am o vinotecă destul de bine dotată, cu peste 2.000 de sticle, care cred că este evaluată la circa 200.000 de euro", spune Sebastian Ghiţă, care deţine firma de IT Asesoft, dar investeşte şi în producţia de vin. El deţine 300 de hectare de viţă-de-vie în care spune că a investit în jur de 6-7 mil. euro. Cea mai scumpă sticlă de vin din colecţie este un Chateau Petrus din 1963 estimat la "câteva mii de euro".
Sticle de mii de euro
Un alt antreprenor care investeşte în industria vinului, dar care are o colecţie mai mică, de circa 200 de sticle, este Daniel Guzu. Cu toate acestea, Guzu şi-a legat numele de industria vopselelor, după ce a ieşit la finalul anului 2008 din afacerea cu lacuri şi vopsele Fabryo, pe care o înfiinţase în 1994. În prezent el investeşte în producătorul de materiale de construcţii Duraziv.
"Am început din toamnă lansările, iar în prezent suntem prezenţi cu brandurile Casa Panciu, Sagio şi Setilă", a spus Guzu care pentru acest an estimează vânzări de vin de circa 200.000 de euro. Pe de altă parte, Ion Sturza de la Rompetrol are aproximativ 1.000 de sticle în colecţie, iar cea mai scumpă este "o sticlă de vin Cabernet din 1947".
Pentru alţi oameni de afaceri, cele 1.000 de sticle de vin pe care le au sunt mai degrabă " de băut" decât "de colecţie". Acesta este şi cazul omului de afaceri Octavian Radu, proprietarul librăriilor Diverta aflate în insolvenţă, care are circa 1.000 de sticle, dar pe care nu le poate numi "colecţie".
"De când aveam un magazin şi o distribuţie de vinuri mi-a mai rămas un Petrus din 1975. Costă probabil în jur de 2.000 de euro. Oricum astfel de vinuri nu "valorează" atât de mult pentru cât de bun este vinul, astfel că găseşti un Bordeaux excelent şi la câteva sute de euro, uneori chiar şi la câteva zeci de euro, ci prin faptul că transformă ocazia în care îl bei într-una memorabilă", este de părere omul de afaceri. El completează că ţine sticlele de vin într-un depozit special amenajat.
"Mereu găsesc câte un vin nou care îmi place şi cumpăr câteva sticle pe care să le "împart" cu prietenii acasă. Ţin însă vinurile preferate de la un an la altul, plus câteva mai rezistente, câţiva ani", a adăugat Radu.
Vinuri cu poveste
Cu o colecţie mai bogată se poate lăuda însă omul de afaceri Mihai Miron, care controlează afacerea din industria farmaceutică Ropharma şi care spune că în prezent are o colecţie care ajunge la 3.000 de sticle.
"Îmi place să colecţionez vinul, dar să îl şi consum. Pofesia (farmacist - n.red.) m-a ajutat să înţeleg efectele benefice ale vinului şi paradoxul francez, adică faptul că Franţa este una dintre ţările cu cel mai mare consum de vin roşu, de mâncare grasă şi cu cea mai scăzută mortalitate", spune Miron. Cea mai scumpă sticlă de vin din colecţie o estimează la 6.000 - 7.000 de euro.
Pentru Mihai Miron, mare parte din vinuri au în spate o poveste. Spre exemplu, una dintre sticlele de vin a fost primită cadou de la fostul preşedinte al SmithKline Beecham (astăzi GSK - companie către care a vândut producătorul Europharm la începutul anilor 2000) când au inaugurat lucările la fabrica de la Braşov.
În ceea ce priveşte sticlele de la producătorii români, Miron are de la Murfatlar vin din 1921 şi 1937.
Unii oameni din industria vinului spun că şi bancheri precum Mişu Negriţoiu de la ING, dar şi oameni de afaceri precum Viorel Catarmă au colecţii "importante de vin". Negriţoiu nu a răspuns la întrebările ZF, iar Cataramă nu a putut fi contactat.
Şi producătorii de vinuri păstrează vinuri de colecţie în vinotecile proprii. Murfatlar, spre exemplu, are peste 400.000 de sticle în vinoteca evaluată la 10,3 mil. euro. Valoarea acesteia a crescut în ultimii trei ani de la 8,9 mil. euro.
Sebastian Ghiţă, acţionar al Asesoft: Am o vinotecă destul de bine dotată, cu peste 2.000 de sticle, care cred că este evaluată la circa 200.000 de euro.
Mihai Miron, acţionar Ropharma: Îmi place să colecţionez vinul, dar să îl şi consum. Pofesia (farmacist - n. red.) m-a ajutat să înţeleg efectele benefice ale vinului şi paradoxul francez, adică faptul că Franţa este una dintre ţările cu cel mai mare consum de vin roşu, de mâncare grasă şi cu cea mai scăzută mortalitate.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu